Valle Verzasca w Ticino – magiczna dolina wodospadów i szmaragdowej rzeki

Verzasca; Valle Verzasca; Dolina Verzasca; Ticino; atrakcje Ticino; Szwajcaria; Ponte dei Salti; Ponte dei Salti Verzasca; most Verzasca; most Valle Verzasca;

Położona we włoskojęzycznym kantonie Ticino na południu Szwajcarii Valle Verzasca słynie z górskiej rzeki o szmaragdowo-zielonym kolorze, malowniczych kaskad i urokliwych małych wiosek z domkami z kamienia. Kiedy po raz pierwszy usłyszeliśmy o Dolinie Verzasca i jej niesamowitych, szmaragdowych kaskadach, wiedzieliśmy, że musimy ją odwiedzić. Nie zawiedliśmy się! Nasze pierwsze zachwyty rozpoczęły się tuż po wjeździe do doliny i nasilały się z każdym pokonywanym kilometrem. Najpierw wysiedliśmy przy niezwykle fotogenicznym, kamiennym moście Ponte dei Salti, a następnie dojechaliśmy do Sonogno, z którego udaliśmy się do wodospadu Cascata la Froda i dalej w głąb doliny. Ten dzień to była prawdziwa magia!

Dolina szmaragdowej rzeki i tama Jamesa Bonda

Valle Verzasca rozciąga się na północ od miasteczka Locarno i jeziora Lago Maggiore bardzo blisko włosko-szwajcarskiej granicy. Jej największą atrakcją jest bez wątpienia rzeka o tej samej nazwie i cudownym, szmaragdowo-zielonym kolorze. Rzeka Verzasca przepływa przez mierzącą 25 kilometrów dolinę tworząc przepiękne kaskady i rzeźbiąc fantastyczne kamienne krajobrazy. Podczas naszego pobytu słońca nie było zbyt wiele, ale pogoda wiedziała co robi. Aura dodała dolinie bardzo dużo uroku i tajemniczości. Choć nie mieliśmy okazji zanurzyć się w tej szmaragdowej i zimnej wodzie, to spacerując pomiędzy kaskadami i kamiennymi domkami momentami czuliśmy się jak w starej bajkowej krainie!

Na południowym krańcu doliny wody rzeki zatrzymuje tama Verzasca tworząc Lago di Vogorno. Jeżeli oglądacie filmy o agencie 0007, to powinniście kojarzyć to miejsce, bowiem Verzasca Dam wystąpiła w scenie otwierającej „Golden Eye”. To właśnie z tej tamy filmowy James Bond oddał słynny skok na bungee z wysokości 220 metrów. Od tego momentu nazywana jest ona tamą Jamesa Bonda. Dziś każdy chętny może poczuć się jak James Bond i oddać Goldeneye Bungee Jump, wystarczy zrobić wcześniej odpowiednią rezerwację i nie trafić jak my na czas kiedy tama jest w remoncie!

Ponte dei Salti – kamienny most w Lavertezzo

Naszym pierwszym przystankiem w Valle Verzasca był niezwykle fotogeniczny, kamienny most Ponte dei Salti znajdujący się w Lavertezzo. Jest on jednym z najpopularniejszych i najczęściej fotografowanych miejsc w dolinie. W dosłownym tłumaczeniu jego nazwa oznacza most skoków, ale bywa także nazywany rzymskim mostem. Choć nie pochodzi z czasów rzymskich, a z XVII wieku, to został wybudowany w miejscu dawnego mostu rzymskiego. Do dawnych czasów nawiązuje także swoją architekturą. Zbudowany jest z dwóch kamiennych łuków. Choć most jest dosyć płytki i wąski, to bez problemu miną się na nim dwie osoby.

Verzasca; Valle Verzasca; Dolina Verzasca; Ticino; atrakcje Ticino; Szwajcaria;

Kiedyś Ponte dei Salti służyło przede wszystkim mieszkańcom doliny. Skonstruowano go tak, aby mogły przejść nim osiołki obładowane towarami. To właśnie dlatego boczne murki nie są wysokie – musiał być na tyle niskie, aby osły nie zawadzały transportowanymi dobrami. Dziś most odwiedzają przede wszystkim turyści oraz miłośnicy orzeźwiających kąpieli. Przy Ponte Dei Salti znajduje się bowiem najpiękniejsza, kamienna plaża w dolinie.

Widok na Lavertezzo z okolic Ponte dei Salti

Kamienie przez setki tysięcy lat rzeźbiła rzeka Verzasca tworząc zjawiskowo piękne miejsce do zażywania wodnych i słonecznych kąpieli. Niestety podczas naszego pobytu pogoda nie sprzyjała zanurzeniu się w lodowatej wodzie. Ponte dei Salti to jeden z wielu malowniczych mostów na rzece Verzasca. Drugim kamiennym mostem, który warto odwiedzić jest Ponte Verzasca w Brione.

Cascata La Froda i spacer w głąb doliny

Kiedy wysiedliśmy na ostatnim przystanku w Sonogno, od razu poszliśmy dalej przed siebie. Naszym celem był wodospad Cascata la Froda mierzący 70 metrów. Według oznaczeń mieliśmy iść około 20 minut, ale droga i widoki były tak piękne, że szybko straciliśmy poczucie czasu. Podziwialiśmy cudowne, soczyście zielone pejzaże, chłonęliśmy otaczające nas piękno natury, a w tle towarzyszył nam śpiew ptaków. Aż w końcu doszliśmy do wodospadu. Najpierw zobaczyliśmy go z oddali. Spływał dostojnie po masywnym i urwistym zboczu. Przeszliśmy drewniany mostek i znaleźliśmy się tuż pod wodospadem. Był cały dla nas, oprócz nas nie było tutaj nikogo!

Cascata la Froda

Verzasca; Valle Verzasca; Dolina Verzasca; Ticino; atrakcje Ticino; Szwajcaria;

Widoki tak nam się podobały, że postanowiliśmy trochę zmienić plany, wrócić kolejnym autobusem, aby pójść dalej w głąb doliny. Szliśmy wzdłuż rzeki, słuchaliśmy jej jednostajnego szeptu i śpiewu ptaków. Mijaliśmy kolejne przepiękne górskie wodospady i kamienne domki położone z dala od wszelkiej cywilizacji. Aż w końcu doszliśmy do drewnianego mostku z takim cudownym widokiem na dolinę!

W głębi Valle Verzasca

Sonogno, lokalne sery i polenta w Grotto Efra

Najlepszym miejscem na obiad w Valle Verzasca są lokalne grotto, w których menu jest krótkie i tradycyjne, a jedzenie przyrządzane z produktów pochodzących z doliny. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się więc w Grotto Efra położonym pomiędzy Cascata La Froda a Sognono. Był to strzał w dziesiątkę! Samo miejsce jest bardzo klimatyczne, znajduje się w jednym z tych sielskich kamiennych domków zatopionych w naturze. W karcie króluje polenta w kilku wersjach i każda z nich brzmiała kusząco. Zamówiliśmy finalnie polentę z alpejskim serem, a także sałatkę Efra z kozim serem z doliny. Oba dania były znakomite, ceny całkiem przystępne, a porcje naprawdę spore! Grotto Efra otwarte jest sezonowo od maja do września, nie zjecie tu ani pizzy ani frytek, za to spróbujecie lokalnej, tradycyjnej kuchni.

Verzasca; Valle Verzasca; Dolina Verzasca; Ticino; atrakcje Ticino; Szwajcaria; polenta; grotto efra; polenta verzasca;
Polenta z alpejskim serem w Grotto Efra

Polecamy także zakup lokalnych serów. Można je kupić bezpośrednio od producentów, także z samoobsługowych lodówek. W Sonogno widzieliśmy dwa takie miejsca, sery kupowaliśmy za 20 CHF za kilogram. Najlepiej dopytać się o nie mieszkańców.

Verzasca; Valle Verzasca; Dolina Verzasca; Ticino; atrakcje Ticino; Szwajcaria; sery verzasca;
Ser kupiony w dolinie

Valle Verzasca komunikacją publiczną

Valle Verzasca odwiedziliśmy podczas naszej podróży pociągami po Szwajcarii. Po dolinie poruszaliśmy się lokalnymi autobusami a nie pociągami. Naszą bazą wypadową było Locarno. Do Valle Verzasca można dojechać ze stacji kolejowej w Locarno autobusem 321. Autobus zatrzymuje się przy najważniejszych atrakcjach w dolinie, jego końcowym przystankiem jest Sonogno, z którego jest już blisko do Cascata la Froda. W weekendy kursuje on częściej niż w dni powszechnie, autobus jest darmowy jeżeli podróżujecie ze Swiss Travel Pass, o którym pisaliśmy tutaj: Swiss Travel Pass – sposób na oszczędniejsze podróżowanie po Szwajcarii. Autobus jest popularnym środkiem transportu, jechało nim sporo osób. Autobusem dojedziecie także do doliny z pobliskiego Tenero.

Verzasca; Valle Verzasca; Dolina Verzasca; Ticino; atrakcje Ticino; Szwajcaria; Verzasca; Valle Verzasca; Dolina Verzasca; Ticino; atrakcje Ticino; Szwajcaria; Verzasca; Valle Verzasca; Dolina Verzasca; Ticino; atrakcje Ticino; Szwajcaria; Cascata la Froda; Verzasca wodospad;

W Locarno zatrzymaliśmy się w całkiem przyjemnym Blue Room, oddalonym 10 minut pieszo od przystanku autobusowego i stacji kolejowej. Link do rezerwacji jest tutaj: Blue Room. Dobrym pomysłem na nocleg jest także malownicza Ascona, ale z niej będziecie musieli podjechać drugim autobusem do Locarno i tam przesiąść się w autobus do Doliny Verzasca. Pamiętajcie, że jeżeli zarezerwujecie nocleg na Bookingu przez nasz link to my dostaniemy niewielką prowizję, a Ty zapłacisz tyle samo. W ten sposób możecie podziękować nam za treści na blogu!

Verzasca; Valle Verzasca; Dolina Verzasca; Ticino; atrakcje Ticino; Szwajcaria; Cascata la Froda; Verzasca wodospad; Verzasca; Valle Verzasca; Dolina Verzasca; Ticino; atrakcje Ticino; Szwajcaria;

Szwajcarię odwiedziliśmy we współpracy ze Szwajcarską Organizacją Turystyczną My Switzerland.

Wszystkie teksty ze Szwajcarii:
Szwajcaria

Lubisz nasze wpisy? Udostępnij je znajomym i śledź nas na Facebooku i Instagramie!