Codzienna szklanka zdrowia – czy warto wyciskać soki?

Trzy lata temu zaczęliśmy pić codziennie do śniadania po szklance świeżo wyciśniętego soku z cytrusów. Od tego czasu nie przytrafiła nam się grypa, angina czy silne przeziębienie. Jesteśmy zdrowi jak ryby, raz czy dwa razy przyplątał się do nas lekki katar, który szybko zwalczyliśmy potrójną dawką soku. Wszystko za sprawą dwóch grejpfrutów oraz kilku cytryn i pomarańczy dziennie. Czy warto wyciskać soki? Według nas warto, i to codziennie.

Świeżo wyciśnięty sok z owoców lub warzyw jest nie tylko smaczny i syty. Jest to także prosta i naturalna recepta na zdrowe odżywianie oraz dobre samopoczucie. W ten sposób dostarczamy naszemu organizmowi szereg substancji odżywczych, poprawimy trawienie i wzmocnimy naszą odporność.

Z czego wyciskać soki?

Z czego wyciskamy soki? Praktycznie ze wszystkiego. Codziennie rano pijemy sok z cytrusów. Dwa razy w tygodniu robimy dodatkowo miks owocowo-warzywny z marchewki, pietruszki, selera i jabłek. Do tego dorzucamy buraka, seler naciowy, gruszkę, pomarańczę czy imbir. Każdy owoc lub warzywo dostarczy nam inne witaminy i substancje odżywcze. Wystarczy tylko dobrać te, które nam najbardziej pasują pod względem odżywczym i smakowym. Cytrusy wzmocnią naszą odporność, jabłka poprawią trawienie, a sok z gruszki obniży ciśnienie. Pijąc jakikolwiek świeży sok dostarczymy organizmowi potas odpowiedzialny za wydalanie wody z organizmu. Owoce i warzywa pomogą nam też w walce z wolnymi rodnikami, które przyśpieszają rozwój wielu chorób, w tym nowotworów.

sok2

Królową wśród warzyw jest marchewka. Zawarty w niej beta-karoten przetwarzany jest przez nasz organizm w witaminę A, która wspomaga wiele procesów w organizmie, w tym wzrok, trawienie i odporność. Sok z marchewki często nazywany jest eliksirem młodości, ponieważ pozytywnie wpływa na odnowę naszych komórek oraz kolor skóry. Jest też podstawą alternatywnej terapii antyrakowej doktora Gersona, w której marchewka odpowiedzialna jest za detoksykację organizmu oraz uzupełnienie niedoborów substancji odżywczych, uznawane za przyczynę choroby.

Sok z buraka i grejpfruta a problemy żołądkowe

Uważać trzeba na buraka i grejpfruta. Sok z buraka ma działanie przeczyszczające i niektóre osoby mogą mieć po nim problemy żołądkowe. Natomiast soku z grejpfruta nie można łączyć z niektórymi lekami, ponieważ grejpfrut blokuje metabolizm leków i w efekcie podnosi ich stężenie we krwi nawet o ponad 100%. Dotyczy to m.in. leków na nadciśnienie, przeciw nowotworom i schorzeniom układu krążenia. Nie oznacza to, że powinniśmy bać się grejpfrutów – po prostu zanim połączymy lek z grejpfrutem przeczytajmy na ulotce leku czy nie ma ku temu przeciwwskazań. Grejpfrut jest najzdrowszym z cytrusów i warto po niego sięgać.  Działa przeciwzapalnie, przeciwnowotworowo, przeciwzawałowo, przeciwudarowo i antyseptycznie, a lista jego zdrowych składników jest bardzo długa (zawiera m.in. wapń, fosfor, żelazo, cynk, fluor, magnez, mangan, potas, witaminę C, E, PP i B i kwas foliowy).  Do tego ma tylko 36 kalorii w 100 gramach i zapobiega odkładaniu się tłuszczu.

Sok_z_marchewki_5044

Czym wyciskać soki?

W sokowirówce sok można wycisnąć z większości warzyw i owoców, trzeba tylko wypić go jak najszybciej, ponieważ nie nadaje się on do przechowywania. Podczas wyciskania warzyw i owoców w sokowirówce napowietrzamy sok i w rezultacie utleniamy substancje odżywcze w nim zawarte, co po krótkim czasie prowadzi do ich zniszczenia. Jeżeli chcemy przechowywać własnoręcznie wyciśnięte soki powinniśmy zainwestować w jedno- lub dwu-ślimakowe wyciskarki do soków. Jest to spory wydatek, ale dzięki niemu sok ma lepszą konsystencje, większą wydajność, można go przechowywać w lodówce nawet dwa dni oraz wyciskać sok z warzyw liściastych (sok z natki pietruszki to prawdziwa bomba witaminowa) i ziół. My póki co radzimy sobie z sokowirówką i wyciskarką do cytrusów, sok z wyciskarek testowaliśmy i powoli przymierzamy się do zakupu wyciskarki ślimakowej.

Wszystkie koktajle i napoje:
Koktajle i napoje

Lubisz nasze wpisy? Będzie nam bardzo miło, jeżeli podzielisz się nimi ze znajomymi i zostaniesz naszym stałym czytelnikiem na blogu, Facebooku i Instagramie!

7 komentarzy

    • Jesli juz wydawac pieniadze to lepiej wyciskarke do owocow (warzyw) niz sokowirowke, sama dokonywalam niedawno wyboru i przekonalo mnie to ze wyciskarka pozwala zachowac wiecej witamin :
      Zalety wyciskarki
      + sok lepszej jakości 9niz w sokowirowce) , zawierający więcej enzymów i składników odżywczych (przeprowadzone badania potwierdziły iż sok z wolnoobrotowej wyciskarki do soków to do 42% więcej witaminy C, do 60% więcej witaminy A i wydajności pomiędzy 35% – 50% więcej soku).
      + utrzymuje dłużej świeżość, posiada dłuższy termin przydatności soku – sok z wyciskarki może być przechowywany nawet do 24h – 48h w szczelnym opakowaniu i chłodnym miejscu (oczywiście im świeższy sok tym więcej wartości odżywczych i więcej smaku)
      + cicha praca wyciskarki, łatwa do czyszczenia
      + świetnie sprawdza się w przypadku zielonych liści, ziół i traw (wysoka wydajność)

  • Zgadzam się z tym co jest tutaj napisane 😉 Wahalam się nad kupnem sokowirowki, ale kupilam i nie żałuje. Codziennie robię sobie i pije szklankę soku. Jest to świetny sposób na poprawienie samopoczucia, dodanie sobie energii. Pozatym bardzo podniosła się moja odporność. Nawet biorąc szczepionki w tabletkach pod język chorowałam. Odstawilam je i zaczęłam pić soki. I wgl ie choruje. 😉

  • zamiast sokowirówki proponuję wyciskarkę wolnoobrotową jest o wiele prostsza w użyciu, warzywa i owoce nie tracą najcenniejszych składników pokarmowych, bardzo łatwa do utrzymania w czystości. Ja mam wyciskarkę z Lidla i jestem baaaardzo zadowolona;)

  • Czy warto wyciskać soki? To pytanie retoryczne. Jasne, że tak w końcu wszytko dla zdrowia. Zainwestowałam w wytłaczarkę RONICA to sprzęt już z wyższej półki, ale nie kupuje go na miesiąc tylko na lata.

Dodaj komentarz